Vol 39, Nr 4 (2018)

Naturvetenskap och utbildning

Innehållsförteckning

Från redaktionen

Naturvetenskap och utbildning – en materiell, skev, ”sexig” och skavande historia? PDF
Anita Hussénius, Kristina Andersson, Annica Gullberg 2–6

Artiklar

Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i förskolans utelek PDF
Anna Günther-Hanssen 7–30
Bland provrör och spektrometrar. Materiens agens och materiell dysfunktionalitet PDF
Anita Hussénius 31–52
Biologi under lupp. Hierarkier, strategier och skevheter PDF
Kristina Andersson 53–74
Sexig forskning attraherar. (Re)produktion av heterosexuella normer PDF
Annica Gullberg 75–95

Frispel

Frispel: Rapstract PDF
Andrea Petitt 96–103
Frispel: Feministisk pedagogik som skaver? Förutsättningar, avvägningar och den ”hopplösa” ämnesinnehållsliga anpassningen PDF
Anita Hussénius, Kristina Andersson, Annica Gullberg 104–122

Recensioner

Cordelia Fine Testosteron Rex. Myten om våra könade hjärnor PDF
Ingrid Ahnesjö, Paula Vasconcelos 123–124
Angela Saini Underlägsen – den misslyckade vetenskapen om kvinnan PDF
Ylva Gullberg, Oscar Andersson 125–126

Från Sveriges genusforskarförbund

SGF om nedläggningen av jämställdhetsmyndigheten PDF
Mathias Ericson, Lena Martinsson, Mehek Muftee 127–129

Medverkande i detta nummer

Medverkande i detta nummer PDF
130–131


Tidskriftens ISSN: 2001-1377