Vol 39, Nr 4 (2018)

Naturvetenskap och utbildning

Innehållsförteckning

Från redaktionen

Naturvetenskap och utbildning – en materiell, skev, ”sexig” och skavande historia? PDF
Anita Hussénius, Kristina Andersson, Annica Gullberg 2-6

Artiklar

Begynnande naturvetenskap och könade kroppar i förskolans utelek PDF
Anna Günther-Hanssen 7-30
Bland provrör och spektrometrar. Materiens agens och materiell dysfunktionalitet PDF
Anita Hussénius 31-52
Biologi under lupp. Hierarkier, strategier och skevheter PDF
Kristina Andersson 53-74
Sexig forskning attraherar. (Re)produktion av heterosexuella normer PDF
Annica Gullberg 75-95

Frispel

Frispel: Rapstract PDF
Andrea Petitt 96-103
Frispel: Feministisk pedagogik som skaver? Förutsättningar, avvägningar och den ”hopplösa” ämnesinnehållsliga anpassningen PDF
Anita Hussénius, Kristina Andersson, Annica Gullberg 104-122

Recensioner

Cordelia Fine Testosteron Rex. Myten om våra könade hjärnor PDF
Ingrid Ahnesjö, Paula Vasconcelos 123-124
Angela Saini Underlägsen – den misslyckade vetenskapen om kvinnan PDF
Ylva Gullberg, Oscar Andersson 125-126

Från Sveriges genusforskarförbund

SGF om nedläggningen av jämställdhetsmyndigheten PDF
Mathias Ericson, Lena Martinsson, Mehek Muftee 127-129

Medverkande i detta nummer

Medverkande i detta nummer PDF
130-131


Tidskriftens ISSN: 2001-1377